Elektrisk kraftöverföring – Koenigseggs nya giv

Fyra motorer. Ett hybridbaserat drivsystem. 1 500 hästkrafter. Men ingen växellåda. Den svenska biltillverkaren Koenigsegg fortsätter att överraska. När företaget nyligen presenterade sin senaste modell i Genève höjde många i branschen på ögonbrynen. Som alltid.

outcome12015-17-1

Hantverksskicklighet och sinne för detaljer betyder allt på Koenigsegg.

Först kom rekordmodellerna CC8S och CCR. Därefter var det dags för CCX – Koenigseggs första modell som blev känd i hela världen. Denna otroligt populära Roadster Hypercar kombinerade det bästa från tävlings- och fritidsbilen med sitt avtagbara hardtoptak och otroliga bagageutrymme.

Några år senare lanserade man Agera Hypercar. Den banade vägen för modellen One:1, som skulle ta racingälskarna med storm. Världens första ”megabil” hade exakt en megawatts kraft – 1 360 hk – och nådde drömförhållandet på en hästkraft per kilo bil. Och nu är det dags för Regera. Visuellt sett delar den en del DNA med sina berömda föregångare, men trots det är den helt annorlunda. Som alltid har Koenigsegg tänkt lateralt. Och resultatet är imponerande, extremt och häpnadsväckande.

 

En hybrid ända från början

Jon Gunner är teknisk direktör och påfallande stolt när han guidar sina Autodesk-besökare runt i verkstaden i Koenigseggs anspråkslösa före detta hangar utanför Ängelholm i södra Sverige. Han låter oss även kika in i prototyprummet.

”Vi kastade ut alla förutfattade idéer av hybrid- och sportbilar och började om från början. Och till slut förstod någon hur man skulle producera en hybrid med fantastisk prestanda”, säger han och nickar mot den kreativa innovatören själv, Christian von Koenigsegg, som är fullt sysselsatt med att intensivt testa det nya infällbara vingsystemet.

”Christian är en sann innovatör”, förklarar Jon Gunner med ett leende. ”Han kommer hela tiden med de mest fantastiska och galna idéer, som det i slutändan är min uppgift att genomföra”.

 

Christian von Koenigsegg studerar elsystemets 3D-routing i Inventor med elingenjör Christoffer Lind.

Christian von Koenigsegg studerar elsystemets 3D-routing i Inventor med elingenjör Christoffer Lind.

 

Total omdesign av elen

Jon Gunner är teknisk direktör och påfallande stolt när han guidar sina Autodesk-besökare runt i Koenigseggs verkstaden.

Jon Gunner är teknisk direktör och påfallande stolt när han guidar sina Autodesk-besökare runt i Koenigseggs verkstaden.

Den nya hybridbilen krävde en hel del innovativa idéer. Istället för en vanlig växellåda utrustades den med direktdrivning, vilket gav enorm acceleration och ett enastående vridmoment. Fyra motorer, varav tre elmotorer och en traditionell förbränningsmotor, kombinerar det bästa av båda världar. Dessutom var man tvungen att göra om hela den elektriska arkitekturen – bilens nervsystem – från grunden.

”Förut var de flesta kablarna kopplade till en och samma punkt. Den nya lösningen är ett distribuerat system med flera olika kraftpunkter, vilket sparar en hel del vikt och minskar mängden ledningar”, säger Jon Gunner.

 

I jakten på fart

På Koenigsegg siktar man hela tiden på fart. Och inte bara för bilen. Hög hastighet i utvecklingen är också ett måste. Teamet söker för tillfället efter inhouse-resurser för att förbättra produktionens flexibilitet ytterligare. Autodesks lösningar har spelat en viktig roll i det arbetet.

”Outsourcing är ofta en långsam och otillräcklig metod där förändringar tar evigheter att implementera. Vi arbetar en hel del med reverse engineering med mycket sena designändringar, vilket kräver omfattande kontroll och flexibilitet inom företaget”, förklarar Jon Gunner.

 

 

Autodesk var den enda leverantören som kunde ta oss genom eldesignprocessen helt sömlöst. Denna helhetsomfattande 3D-lösning gör oss mer dynamiska och optimerade.

– Jon Gunner
Koenigsegg

 

 

Autodesks
mjukvara:

 

Product Design Suite – en hel mjukvarusvit som har tagits fram för att uppfylla de varierande behoven hos tillverkningsföretag. På Koenigsegg har användningen av AutoCAD Electrical integrerat med Inventor varit nyckeln till en otroligt framgångsrik elutveckling och även producerat viktiga data för företagets produktion av skräddarsydda kabelselar. Inventor används också för att utveckla drivsystemet.

Sömlös elektroteknik

Efter en noggrann benchmarkanalys kom man fram till att Autodesk Inventor och AutoCAD Electrical var den ultimata mjukvaran för Koenigsegg och att de även möjliggjorde viss integrering med deras vanliga Catia-plattform. Man brukar visserligen inte blanda CAD-plattformar i branschen, men det fungerar bra för det effektiva teknikteamet på Koenigsegg.

Product Design Suites smarta lösningar tar nu de invecklade elstrukturerna från 2D-diagram till total 3D, visualiserade i Inventor-modeller ”översatta” från Catia-modeller. ”Autodesk var den enda leverantören som kunde ta oss genom eldesignprocessen helt sömlöst. Denna helhetsomfattande 3D-lösning gör oss mer dynamiska och optimerade”, säger Jon Gunner.

 

Exakta utdata

Hos Autodesks återförsäljare Cadcraft vill säljaren Daniel Marcus gärna lyfta fram Koenigseggs sätt att arbeta.

”Bara ett fåtal företag använder den här smarta mjukvaruintegrationen fullt ut. Genom att skapa diagram i 2D och routing i 3D får man mycket exakta utdata, sparar tid och material och förbättrar kvaliteten för produktionsteamet”, säger han. På teknikavdelningen möter Christian von Koenigsegg upp oss igen. Eftersom Regera nyligen lanserades vill han gärna visa upp alla nyheter. Vilken är hans favoritfunktion?

”Utav tvekan direktdrivningen”, svarar han. ”Den representerar ett helt nytt sätt att tänka. Ibland stöter man på en bil som får en vanlig bil att kännas förhistorisk. Jag hoppas att denna är en av dem.”

 

Koenigseggs tekniska ledarskap

Koenigsegg är verkligen ett företag i täten när det gäller utveckling och produktionsteknologi.
Några exempel är:

 

3D-utskrift. För att både spara vikt och sköta produktionen inom företaget skrivs många inredningsdetaljer ut i 3D innan de kläs och täcks med skinn/tyg.

 

Nya material och produktionsmetoder. Avgasröret på nya Regera är gjort av titan som skrivs ut i 3D i ett enda stycke – ett av de största någonsin.

 

Chassi, underrede och fälgar av kol. Av viktskäl har kolfiber blivit standardmaterialet på de flesta delarna. Bakluckan på nya Regera representerar en av världens mest komplicerade och troligen största ihåliga komponent av kolfiber som någonsin tillverkats i ett stycke.

 

Grön teknologi. Koenigsegg blev den första ”gröna” tillverkaren av extrembilar när man lanserade biobränslebilen CCXR år 2007. One:1 drivs också med E85 biobränsle, racingbränsle eller vanlig bensin, och Regera är som vi nämnde tidigare en hybrid.